Monday 31 October 2011

Adakah kita ikhlas?????

Assalamualaikum....pe khabar iman? apa khabar jiwa? pe khabar hati? semoga semuanya Alhamdulillah. 

Rasanya ni post saya yang pertama. Saya tak pandai untuk berkongsi,,,,jadi saya cuma sampaikan sekadarnya. Semoga apa yang saya sampaikan bisa memberi manfaat kepada sesiapa yang membacanya...hanya mampu mengukir bicara puitis. Sesungguhnya cinta Allah yang hakiki. Sahabat-sahabat jagalah Allah, Allah pasti akan menjaga-Mu. Allah yang menciptakanmu dan sudah pasti DIA Maha Tahu apa yang terbaik untukmu.
 Terkadang memang sukar untuk meluruskan niat. Niat yang paling baik  ialah di mana kita perbetulkan niat kita di awal, di tengah, dan akhir perbuatan kita. Insyaallah jika ketiga-tiganya settle, maka insyaallah niat kita adalah ikhlas. 

 Hadis 40, iaitu hadis pertama, " Innama a'malubinniat" - sesungguhnya setiap amal itu ditentukan oleh niat kita. Seorang ustaz time program yang saya join, ustaz nazrey kot, die kata " untuk mendidik orang senang tetapi bukan senang untuk mendidik hati orang. " Jom insyaallah sama-sama kita hayati bicara hati ini....

Dalam sujud cintaku pada-MU
Di tikar sejadah cinta ini
yang menjadi saksi
Antara diriku dan Engkau Ya Rabbi
Di saat ini
Ku pohon pada-Mu Ya Illahi
Agar Engkau campakkan ke dalam hati ini
niat yang tulus dan kudus
Ingin aku berdiri di hadapan -Mu
 dengan jiwa yang tunduk kepada-Mu
Ingin aku rukuk pada-Mu
dengan hati yang pasrah
Ingin aku sujud kepada-Mu
dengan kalbu yang penuh merendah
Agar  kasih dan cinta-Mu bisa aku rasai
Di segenap ruang qalbu ini
Agar aku bisa merasai pelukan-Mu
Tatkala aku kesedihan
Tatkala  ujian melewati
Dan tak terdaya untuk aku menanggungnya
Sesungguhnya Engkau amat dekat Ya Allah
Penuh Kasih Sayang…..
nukilan wardatulsyauqah

2 comments: