Monday 31 October 2011

Menjadi hamba yang berSyukur....

Assalamualaikum sahabat2 pena semua. Semoga perjalanan hari ini lebih baik dari semalam, insyaallah. Pernahkah terlintas di hati kita, tentang saudara-saudara kita di luar sana.? Jika ya , alhamdulillah, jika tidak, semoga kita menjadi saudara yang kasih kepada saudara kita...amin. Pernahkah kita merasa syukur dengan nikmat terbesar yang Allah anugerahi kepada kita, insyaallah hamba-Nya yang terpilih.? Nikmat apa sahabat2? Semestinya nikmat IMAN dan ISLAM. Sedarlah sahaba2, tidak semua orang bisa merasai nikmat ini, alhamdulillah kita adalah di dalam golongan yang terpilih.

Tapi sayang, dalam meniti perjalanan nurani di kembara iman, ada yang hampir gugur, ada juga yang telah tersungkur, ada pula yang masih di persimpangan. Semoga Allah memperkukuhkan Aqidah kita dan saudara kita walau apa pun yang melewati saban hari kehidupan kita. Jika kesusahan menyebabkan iman kita goyah, yakinlah Allah sedang memeluk-Mu dan menyayangi-Mu. Semoga kita tergolong dalam hamba-NYA yang di awalnya islam, di tengahnya islam dan di akhirnya islam.

Terdapat 5 golongan manusia, iaitu 1) awalnya islam, tengahnya islam, akhir hidupnya islam 2) awalnya islam, tengahnya bukan islam, akhirnya islam 3) awanya bukan islam, tengahnya bukan islam, akhirnya islam 4) awalnya islam, tengahnya islam, akhirnya bukan islam 5) awalnya, tengahnya, dan akhirnya bukan islam. Semoga kita semua tergolong dalam golongan yang pertama...amin.


Di alam ni kita dilahirkan
Setelah segenap tenaga dikerahkan
Kesusahan yang akhirnya diiringi  kegembiraan
Janji telah terpatri
Aku abdi-MU Ya-Rabb
Aku khalifah-Mu Ya Illahi
Aku jundi-Mu
Laungan azan dan iqamah menghidup kan jiwa
Menggetarkan perasaan, membibitkan keagungan-Mu
Detik demi detik kian melewati
Usia terasa semakin singkat
Halangan dan peluang menyapa tanpa henti
Ada yang gugur dan ada pula yang mekar
Ingat
Kita ada Allah
DIA Maha segala-galanya
Peganglah Tali pautan pada Allah sepenuh jiwamu
Simpulkan Tali simpulan Aqidah sekukuh mungkin,
Agar iman tidak bisa layu dan gugur
Ingat
DIA sentiasa melihat hamba-NYA
Andai rebah, bangkit kembali
Yakinlah esok masih ada sinar  mentari
Selagi kiamat belum menjengah

nukilan wardatulsyauqah.com

No comments:

Post a Comment