Tuesday 1 November 2011

Assalamualaikum =). Semoga perjalanan hari ini diberkati Allah. Entry kali ini, bukanlah apa sangat, sekadar mahu berkongsi. UJIAN? Sahabat2 semua mesti faham apa yang di kata ujian kehidupan. Kita manusia tidak pernah sunyi dari di uji. Kerana apa? Dalam surah Al-ankabut, Allah berfirman
 " apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan "kami telah beriman" dan mereka tidak diuji? Dan sungguh Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang2 yang benar dan pasti mengetahui orang2 yang dusta."       Qs(29: 2-3)

Saya juga pernah menjadi seorang pelajar, di sana kita dikehendaki mengambil ujian paling kurang 2 kali setahun, mid sem dan final sem. "Kita mengambil ujian untuk di uji"..right? Ujian adalah untuk menguji sejauh mana tahap kita, jika di alam pengajian, ujian/ test sebagai penanda aras (indicator kita sebagai pelajar) sejauh mana kita menguasai dan sejauh mana kefahaman kita terhadap apa yang kita pelajari. Samada cemerlang atau memuaskan. 

Kita kembali kepada realiti kita sebagai hamba Allah, hidup di dunia untuk mengabdikan diri kepada Allah. Semestinya Allah menguji kita untuk melihat tahap keimanan hamba-NYA, meningkat atau menurun tiap kali di beri ujian, meskipun ujian yang sama. 

Kenapa Allah menguji aku perkara yang sama ek? berfikir saya sambil memandang ke arah langit nan biru.     " orang beriman tidak akan jatuh kedalam lubang yang sama sebanyak 2 kali" kata-kata yang pernah saya terbaca ini menerjah ke fikiran saya menyebabkan saya tersenyum sendirian.  Sebab Allah mahu melihat sejauh mana keimanan hambanya. Jika hambanya tidak mampu mengatasi ujian yang di beri dan terjerumus ke dalam lubang sama, tahap imannya mungkin di takuk yang lama. Kisah ini, adalah pengalaman musafir di perjalanan nurani . Setelah di selongkar, di cari hikmah di sebalik ujian, inilah yang saya perolehi, hanya mampu terima dan bersangka baik dengan anugerah Allah. Semoga setiap ujian yang Allah titipkan buat kita sebagai hamba-NYA adalah ujian yang mampu kita hadapi dengan bantuan dari-NYA...=)

“Bilamana Allah mengujimu tentang sesuatu hal maka bersangka baiklah, mungkin Allah ingin membina kekuatan pada kelemahan dirimu krn DIA Maha Mengehtahui titik kelemahan n kekuatanmu.
yakinlah disebalik semua itu tersirat sejuta hikmah dan kebaikan, ble DIA menguji, ujian itu akn bertalu2 datang, hingga engkau lemas , dan di situlah semakin kuat engkau berpaut pada-NYA. berterimakasihlah pada meraka yang menjadi asbab dirimu diuji. "

No comments:

Post a Comment