Wednesday 16 November 2011

Kebaikan dalam Kebaikan ^-^




Assalamualaikum.

Saya lontarkan persoalan kepada sahabat2 semua, apa yang di maksudkan dengan kebaikan dalam kebaikan?

Semua mesti nak jadi baik kan? Semua orang mesti nak dapat yang baik-baik kan? Hatta siapa pun dia.

Pada pandangan saya, kebaikan dalam kebaikan ni ibaratnya kita mencari kebaikan dalam setiap yang datang, dalam setiap yang kita temui.

Seringkali kita mengungkap "Pasti ada kebaikan (hikmah) di balik kejadian ini," atau, "Ini merupakan berkah dari Allah." Ianya bukan lagi ungkapan yang ganjil kita dengar, tapi mungkin cuma segelintir.

Hidup kita semakin hari semakin singkat menjengah usia...semakin dekat pula panggilan kematian. Cuba kita renung ke dalam diri apakah kebaikan yang telah kita lakukan.???

Berbuat baiklah selagi mana kita masih diberi ruang dan peluang oleh Allah.
jika kita seorang Mahasiswa, bakal mahasiswa, telah bergelar mahasiswa...
ingatlah....

"Hidup kita ini bukannya untuk mengejar IJAZAH yang suatu hari kita semua akan menjadi JENAZAH.

Kadang2 kita sibuk,  sibuk dengan perihal orang lain yang lubang sana lubang sini hinggakan kita terlupa akan diri kita sendiri yang ada compang campingnya. 

"Jangan kita sibuk mencari kesilapan orang lain tapi nilailah diri sebelum kita menilai orang lain"

Dalam tak sedar, kita telah menunjukkan dalaman diri kita, samada baikkah kita atau sebaliknya?
Tepat sekali kata-kata  Prof. Muhaya  "Dunia luaran adalah cermin dalaman diri kita" . Apa yang kita lontarkan itulah diri kita. 

Cuba kita lihat diri kita dalam diri setiap orang yang kita jumpa, dalam setiap situasi yang kita lalui....



Saya ingin kongsikan tips daripada Prof. Muhaya, jika ingn menjadi baik dan melakukan kebaikan iaitu 3M

1) Mulai dengan diri sendiri
2) Mulai saat ini
3) Mulakan dengan perkara baik2

Pengalaman sahabat saya (NIA). Nia memang suka untuk berbuat baik, tapi fikirannya kadang2 membantutkan niatnya. Mana taknya, biasalah syaitan tak boleh tengok orang nak buat baik sikit, ada je nak menghasut.  Ada yang  rasa Nia diperbodohkan, dipergunakan sebab dia mengikut je bila orang minta pertolongan. "Peduli dengan apa omongan orang yang negative, yang penting kita sebarkan aura positif". 



 Tapi hakikatnya tak bermakna kita diperbodohkan bila mana kita memberi pertolongan dan melakukan apa yang orang minta tolong. Cuba kita fikir baik2, kita hidup ini untuk berbuat baik kan, apa salah jika kita tolong kerana Allah bukan untuk mendapat penghargaan manusia.

"Kalau kita buat baik  bukan kerana Allah  kita akan rasa diperbodohkan, tapi jika kita buat baik  kerana Allah kita tidak akan rasa diperbodohkan. Dan ingat orang yang tidak berbuat baik adalah orang yang bodoh". 
Jangan sesekali kita merasa letih untuk berbuat baik....


"Peganglah islam sekuat mungkin, sepenuh jiwa, dan tenagamu, untuk kita mendapat kebahagiaan dan merasai keindahan dalam kehidupan dunia mahupun akhirat, insyaallah. 



No comments:

Post a Comment