Saturday 26 November 2011

Hijrahkah Kita?????

بسم الله الرحمن الرحيم

وَمَنْ يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا

“Dan sesiapa yang berhijrah pada jalan Allah (untuk membela dan menegakkan Islam), nescaya ia akan dapati di muka bumi ini tempat berhijrah yang banyak dan rezeki yang makmur; dan sesiapa yang keluar dari rumahnya dengan tujuan berhijrah kepada Allah dan RasulNya, kemudian ia mati (dalam perjalanan), maka sesungguhnya telah tetap pahala hijrahnya di sisi Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”

– Surah al-Nisa’ ayat 100



Menyambut ulang tahun Hijratur-Rasul ini bukanlah satu perayaan suka-suka. Ia bukanlah satu sambutan tahunan semata-mata tanpa sebarang sebab dan juga akan berlalu begitu sahaja untuk menunggu sambutan pada tahun hadapan. Sambutan Hijratur-Rasul ini sebagai menghayati makna dan pengertian peristiwa Hijrah Nabi Muhammad SAW dan para muhajirin dari Kota Makkah ke Kota Madinah yang kemudiannya dikira sebagai tahun pertama Hijrah.


JIka dahulu kita seorang yang jahil maka ayuh kita berhijrah menjadi seorang yang a'lim. Jika dahulu kita seorang yang mudah diperkotak katik kan, dipermainkan, di jadikan bahan gurauan. Maka jadikanlah diri kita hari ini seorang yang mampu menyumbang tenaga kepada Islam demi mendaulatkan kalimah "LAILAHAILLALLAH". 


Jika isteri kesayangan Rasulullah sanggup untuk menyumbangkan tulang-belulang nya kita bagaimana, tenaga, harta dan segalanya yang bukan milik kita ini, dapatkah kita sumbangkan.???? kita terjah ke dalam diri kita masing2,,,,


Ayuh kita berhijah kerana Allah bukan kerana orang dan bukan kerana balasan dan bukan kerana material. Insyaallah amin,,,semoga diperkenankan.


Ketuklah pintu hati
kuaklah jendela kalbu
Hijrah kini menanti
Jangan biarkan ia sepi berlalu 
Andai langkahmu longlai
tegakkan kakimu disejadah
luruskan belikatmu
sujudlah pada Yang Maha SegalaNYA
pasakkan niat nan suci 
bulatkan tekad yang murni
Mohonlah kekuatan padaNYA..



No comments:

Post a Comment