Sunday 9 August 2015

KENANGAN SEBAGAI PRAKTIKAL PERIKANAN...

 pada tahun 2014, tahun yang sangat mencabar,,,
aku perlu menyiapkan thesis dan FYP. tapi semua tu tak menghalang aku untuk menghabiskan pengajian.

sangat mencabar lagi bilamana aku dan sahabat baik aku sahabat aku dapat praktikal di suatu tempat perikanan di tanjung demong. tempat dia sangat cantik, tak hairanlah ramai pelancong asing kat tempat tu.

emm....suatu yang mencabar jiwa..sebab aku terpaksa bekerja dengan sekumpulan lelaki yang entah aku pun tak kenal. janggal kot sbb aku sebeum ni mana pernah satu kumpulan dengan lelaki. dan saya seorang perempuan. dengan pakaian muslimah dalam tangki ikan.
dan alhamdulillah sepanjang 2 bulan di sana, tak rasa stress sangat sebab saya suka berkawan dengan kanak-kanak....petang-petang saya akan deal dengan kanak-kanak ni,,
kami main bola,,,badminton...terasa macam cikgu tadika pun ada. memang tak matured langsung....ahh lantak lah yang penting enjoy...



 dan yang ni pula,,,,emm cuba teka... ni rumah atas pokok. tempat kanak-kanak ni main masak-masak. tapi saya takdelah join skli. melampau lah pulak.

dan bayangkan tangki setinggi ni dan ada lagi setinggi tiang rumah. boleh kata hari-hari la kot saya perlu naik dan turun. sbab tu saya kata mencabar jiwa..dah la bekerja dengan orang lelaki dan kita seorang je perempuan. tapi yang bestnyer hari-hari kot kerja bercakap dengan ikan kerapu yang sebesar motorsikal pun ada. dah macam anak ikan paus pun ada.

tapi 1 yang saya belajar, ada sorang pakcik ni time panjat tangki dengan tudung labuh n baju muslimah,,,pak cik tu tengok saya macam tak berapa selesa. " anak tak sesuai kerja bidang ni,,,anak sesuai jadi cikgu"...ini kata-kata pakcik tu,,,,alhamdulillah saya dah jadi cikgu walaupun bukan cikgu goverment.

jiwa kena betul- betul sado sis...saya belajar mengharap,,,tapi bukan pada manusia,,,pada Allah. sebab saya tak tahu macam mana perjalanan hari esok. dan saya belajar mengenal manusia. saya belajar berserah,,,sebab hanya Allah yang boleh lindungi saya.

dan baru saya faham,,,rupanya jiwa saya jiwa yang sukakan kanak-kanak..terima kasih Allah..

No comments:

Post a Comment