Friday 19 August 2016

FROM ZERO TO HERO

assalamualaikum wbt

permulaan kehidupan from zero to hero.

ZERO??? dari ALLAH kita hadir ke dunia....kerana cinta Allah kita wujud...hadirnya kita zero kosong tanpa membawa apa-apa. jadi LAYAKKAH kita merasa sombong merasa DUNIA INI AKU YANG PUNYA....pasti pasti dan pasti kita tidak layak kerana kita hadir ke dunia kerana KASIH ALLAH.

lahirnya kita dari rahim si ibu dalam keadaan kosong tanpa membawa apa-apa bekalan...lalu kita disambut dengan nama ALLAH yang menciptakan segalanya. Untuk mengingatkan kita bahawa kita hadir ke dunia untuk kita mengabdikan diri kepada Allah sebagai hamba.....untuk mengemis rahmat illahi...kebergantungan hanya pada ALLAH SEMATA.

pantaskah untuk kita merasa tinggi diri ??? di saat kita membesar kita kelaparan,,,ALLAH hadirkan ibu dan ayah. kita mula mengorak langkah..belajar berjalan kemudian kita jatuh....kita bangkit kembali...disekeliling kita ramai yang memberi dorongan...

sedarkah kita kehidupan kita di saat kita dewasa.....sama seperti kita di alam bayi dan kanak-kanak. Allah tahu kita hambanya yang lemah...cuba kita renung sekejap. Allah didik diri kita sejak kita kecil untuk kita hadapi perjalanan hidup. Allah ajar kita untuk belajar melangkah untuk cipta 1 kejayaan Allah ajar kita untuk teruskan melangkah walaupun seringkali kita jatuh. Allah didik kita bilamana kita jatuh,,,bangkit dan teruskan melangkah hingga kau mampu berjalan berlari. Allah ajar kita step by step...jika kau tak mampu berjalan,,,,merangkak perlahan-lahan. its about LEARNING PROCESS.

Allah ajar kita perlunya sokongan positive untuk kita melangkah membina kehidupan. kerana bila kita renung kembali di saat kita bayi....langsung tiada yang negatif. disekiling kita positif. dan pada saat itu keinginan kita untuk berjalan sangat tinggi. kebergantungan kita hanya pada Allah. jadi kejayaan Allah akan hadirkan bilamana keinginan dan kebergantungan kita hanya pada Allah.

di saat kita bayi ...kita tak mampu untuk menyuap makanan sendiri. kebergantungan kita saat itu hanya Allah. Allah yang menggerakkan hati hambanya. kita saling memerlukan sesama kita.

di saat kita dewasa....kita buntu tak mampu melakukannya sendirian. Allah gerakkan hati-hati yang inginkan matlmat yang sama untuk saling membantu.

HEBATNYA ALLAH mengatur kehidupan hambanya. kerana ALLAH maha TAHU kita akan mengalami situasi yang sama untuk kita meredah dunia menuju akhirat. Allah didik kita sebagai hamba merasainya mengalaminya ketika kecil.

from ZERO kita belajar mengenal Allah untuk kita mendepani dunia menuju akhirat menggapai redha NYA. to be HERO pada jalan Allah. ameen.

jadi aturkan langkah... teruskan melangkah...moga istiqamah.

wallahualam.



No comments:

Post a Comment