Tuesday 30 July 2019

DIDIK REMAJA

SAHABATKU,

Kekuatan agama adalah bergantung kepada keperibadian dan corak pemikiran remaja hari ini. Mereka adalah pemangkin kepada umat Islam untuk meneruskan perjuangan menegakkan syariah Islam pada masa akan datang.

Pergeseran dan perselisihan yang sengit sesama umat Islam masa kini menyebabkan ramai kurang prihatin terhadap pembinaan spiritual atau kerohanian remaja. Sedangkan kekuatan kerohanian dan jati diri adalah faktor utama dalam pembentukan personaliti serta corak pemikiran remaja.

Dalam era globalisasi pengaruh kehidupan hedonisme, unsur-unsur lucah dan corak kehidupan yang bertentangan dengan fitrah manusia seperti gay dan lesbian tersebar begitu pantas dalam media massa elektronik.

Jika remaja tidak diasuh dengan pendidikan kerohanian dan kefahaman Islam secara serius, maka corak pemikiran dan keperibadian remaja lebih cenderung kepada perkara-perkara yang boleh menghakis akidah serta corak kehidupan umat Islam.

Oleh itu, setiap umat Islam perlu menunjukkan sikap cakna kepada individu Islam lain terutama kanak-kanak dan remaja kerana mereka adalah individu yang bakal mewarisi syariah serta syiar Islam pada masa hadapan.

Islam telah menggariskan panduan utama dalam menjana masyarakat yang cakna iaitu kita hendaklah kita berpegang teguh dengan ajaran Islam yang sebenar, mengamalkan sikap toleransi dan kesamaan serta menjauhi segala sifat mazmumah (keji).

"Peringatan Buat Diri Sendiri Juga"

"ISLAM MEMIMPIN"AKHIRAT DI DEPAN"

# 🇸🇦INTIFADA🇲🇾

No comments:

Post a Comment